Ankiety pracownicze pozwalają na pozyskanie rzetelnych i konstruktywnych opinii ze strony zatrudnionych pracowników. Tym samym ich realizacja pozwala na gromadzenie wskazówek, dotyczących poprawy funkcjonowania organizacji. Przy czym wskazówki te odnoszą się do wielu obszarów związanych z satysfakcją pracowników, np. atmosfera w środowisku pracy czy możliwość rozwoju.
Najczęstsze powody przeprowadzania badań zadowolenia
Pozyskane informacje w toku realizacji badania satysfakcji pracowników, można zastosować w celu:
- tworzenia strategii rozwojowych,
- poprawy zachowań pracowników w taki sposób, aby odpowiadały przyjętemu standardowi,
- zwiększenia efektywność pracy, dzięki zdefiniowaniu i eliminowaniu czynników wpływających negatywnie na produktywność pracowników,
- stworzenia przyjaznego środowiska pracy,
- pozyskania danych, które będą mogły być w regularny sposób wykorzystywane w badaniach porównawczych.
Jakie kwestie można badać w procesie badawczym?
Ankiety pracownicze mogą skupiać się na takich kwestiach, jak:
- możliwość rozwoju,
- spójność misji firmy z wartościami pracowników,
- zadowolenie z wynagrodzenia,
- komunikacja wewnątrz firmy,
- relacje między pracownikami i przełożonymi,
- odczuwania ogólnego zadowolenia,
- przyszłe plany rozwojowe pracowników takie, jak np. przejście do konkurencji.
Innego typu badania mogą mierzyć postawy pracowników, które opierają się w głównej mierze na zidentyfikowaniu przyczyn występowania danej postawy. Często badaniu podlega także zaangażowanie pracowników – celem takiego badania jest zmierzenie stopnia entuzjazmu zatrudnionych i określenia ich zdolności do poświęcenia się dla współpracowników oraz ogółu firmy.
Rzeczy, które należy zrobić przed rozpoczęciem badania
Przystępując do procesu badawczego, warto zastanowić się nad metodą, która umożliwi w szybki i skuteczny sposób pozyskać potrzebne dane. Badanie satysfakcji pracowników można przeprowadzać z wykorzystaniem ankietyzacji online, jak i papierowych ankiet. Wybór metody zależy od specyficznych cech badanej grupy, np. praca w terenie, utrudniony dostęp do sieci internetowej. Ponadto przed przystąpieniem do ankietyzacji, należy:
- określić cel, w którym zostaną zastosowane wyniki i w odpowiedzi na niego konstruować pytania,
- zbudować ankietę w oparciu o charakterystykę miejsca pracy i wykonywanych obowiązków,
- przetestować ankietę na próbnej grupie,
- zaprosić i zachęcić pracowników do uczestnictwa w badaniu zapewniając im anonimowość i poufność.